Trygga idrottare

Trygga idrottare är namnet på ett projekt som CUS jobbar med under 2015, och som ni garanterat kommer höra och se mer utav inom kort. Idag är bloggen utlånad till Emmy, som ni kan läsa mer om nedan. Hon har skrivit en text om vad rörelse betyder för henne. Ni kan även läsa mer om satsningen HEJA Strömsholm, som är ett initiativ taget utav elever på ridsportgymnasiet, där de gemensamt ger sig ut på skolans anläggning och rör på sig och har roligt tillsammans. 

/ Frida 

För att glädjen, gemenskapen och energin väger tyngre än mjölksyran och svetten

Våra hästar har noggrant uträknade foderstater; grovfoder, kraftfoder och mineraler i rätt mängd, varken mer eller mindre och Ca/P-kvoten ligger mellan 1,2 och 1,8. Träningsschemat är välplanerat och innehåller varierande pass; dressyr, hoppning, uteritter, markarbete och självklart en vilodag. Det här är en självklarhet. Det är för oss en självklarhet att vi är noggranna med våra hästars MAT – TRÄNING – VILA. Men om vi nu är så noggranna med våra fina hästar, varför är vi då inte lika noggranna med vår egen kost, träning och återhämtning?
Jag heter Emmy Leander och studerar sista året på Strömsholm Ridsportsgymnasium. Jag har bestämt mig för att unna mig själva att må riktigt bra. Jag tror på en medveten och hälsosam livsstil och det är det som jag eftersträvar. Jag älskar hästar och ridsport. Jag har också ett stort intresse för hälsa, andra sporter och träningsformer. Jag vill gärna bidra med energi och inspiration till en ren, sportig, hälsosam och föredömlig hästnäring.
För ungefär ett år sedan drog projektet ”Ren anläggning” igång här på Ridskolan Strömsholm. Vi elever var inbjuda till en dag med föreläsningar om hur vi kan skapa en ren och hållbar hästnäring. Jag kommer ihåg en sak som Jan Andersson, VD på Ridskolan Strömsholm, sa ”Vi ska orka prestera i skolan, på tävling o vila med kvalité”. Och vet ni, jag tror att det är precis det som alla människor, oavsett om man sysslar med hästar eller inte, ska ha möjlighet till. Att unna sig att må bra. Att orka prestera i skolan, på jobbet, på tävlingsbanan och sedan ha tid för återhämtning och god sömn. Men det handlar inte bara om möjlighet, det handlar också om ett eget ansvar. Ett ansvar för sin kropp och hälsa. Vi hästmänniskor är vana att ta ansvar, att vara noggranna och ha koll på våra hästar. Nu behöver vi bli bättre på att ta hand om oss själva också, för det kommer både vi och hästarna ha glädje av. Jag citerar min förebild Jonas Colting, triathlet och hälsocoach: ”Vad JAG gör spelar roll för hur JAG mår och JAG väljer att välja.”
Livet med hästar, som ryttare/kusk/tränare/hästskötare, kräver mycket energi och ork. Det är långa dagar, mycket skit som ska mockas, tunga hinkar som ska bäras, flertalet hästar som ska tränas och motioneras, transporter hit och dit, tidiga morgnar och sena kvällar. Kommentarer som ”det är ju hästen som gör jobbet” vet vi alla insatta att det inte är stämmer. Hösten 2014 fick jag möjlighet att vara med i uppstarten av Piteå Ridklubbs ”Ryttargym” – fantastiskt initiativ av ridskolan! De tog hjälp av sjukgymnasten Ann-Sofi Ökvist som under ett inledande träningspass för personalen sa såhär, ”Det arbete ni gör under er arbetsdag ska inte motsvara er maxbelastning”. Och detta skulle jag komma ihåg. Mockningen, de tunga lyften och svetten som rinner efter ett konditionspass med hästen bör inte vara vår maxbelastning och det bör heller inte vara vår enda fysiska aktivitet under dagen.
Jag citerar Colting igen; Vi är ett fysiskt djur och ett av naturens främsta konditionsfenomen. Vi är naturens främsta distanslöpare! Vi bär på anlagen av tiotusentals generationers förfäder som var samlare, jägare, vandrare och nomader. Normalt är att vara aktiv varje dag, hela dagen. Onormalt är att sitta still. Absurt är att sitta still och förvänta sig att man ändå ska må bra.”
Jag är född och uppvuxen i Piteå, Norrbotten, och parallellt med hästar och ridsport har jag alltid varit aktiv inom andra sporter; fotboll, golf, dans och ishockey för ett kortare tag och i slutet av högstadiet fick jag ett ryck och började spela innebandy. Jag flyttade söderut hösten 2012 för att studera på ett av Sveriges bästa ridgymnasium – Strömsholms Ridsportsgymnasium – och för att satsa på ridsporten. Dagarna kom att fyllas med mycket utevistelse, stalltjänster och ett antal timmar i sadeln. Den vardagsmotion vi hästmänniskor får är det faktiskt få som är förunnade. Eftersom jag älskar träning och idrott så sökte jag snabbt upp fler träningsformer utöver hästeriet, ridandet och idrottandet i skolan. Jag började träna med Crossfit Mälardalen, dansa zumba och spela lite innebandy och brottas (obs – inte allt på samma gång). Jag tror och vet, av egna erfarenheter, att ju mer aktiva och vältränade vi är, desto större välbefinnande känner vi och desto bättre mår vi.
”Att leva ett aktivt liv bygger självförtroende och självrespekt. Det bygger en acceptans för den egna kroppen. Det ger en mening och ett mål. Det ger ett syfte och ett sammanhang.” /Colting
Alla har vi väl upplevt den där sega känslan när man sitter hemma och är tveksam om det är värt att ge sig ut på en löprunda. Till sist bestämmer man sig, ger sig iväg för att sedan svettig återvända hem efter rundan och vara fylld med glädje och energi. Då inser man att det var så värt det. Det är inte konstigt att man ångrar ett uteblivet träningspass, det är inte konstigt, för vi är skapade för att vara aktiva. Dessutom kan vi efter en aktiv dag, komma hem, lägga ifrån oss våra ständigt plingande smartphone och sova ordentligt under natten. Återhämtning.
Ett långt, frisk liv tror jag är en dröm för många och jag tror också att vägen dit – ”det är vägen som är mödan värd” – behöver bestå av regelbunden träning och en bra kost. Svårare än så är det inte, eller? Vad vi stoppar i oss, dvs. maten, har självklart en stor påverkan på hur vi mår; vad, hur och när man äter kan man prata om länge. På samma sätt pågår diskussioner om vad hästen bör eller inte bör utfodras ständigt. Vad, när och hur vi ska träna våra hästar och oss själva är ett minst lika stort ämne som kosten. Det är bara att konstatera att träning och kost (+ vila) är viktiga delar i våra liv, vare sig vi är hästar eller människor. Det är A & O. Oavsett vad, när och hur vi tränar så är det fakta att vår mänskliga kropp är gjord för rörelse och aktivitet. Varje dag och helst flera gånger per dygn. Att sätta upp mål och nyårslöften om att börja träna mer, det är för de flesta ganska lätt. Det som sedan är det kluriga är att hitta en regelbundenhet i detta, jag tycker också att det är svårt. En extra intensiv vecka i skolan gör att träningspassen på kvällen uteblir eller en skön semester gör att man kommer av. Det känns jobbigt att börja träna igen, för träning är jobbigt, det är svettigt. Och vet ni, så är det, träning är ofta (men behöver inte vara) rätt jobbigt och svettigt, men det ska inte hindra oss från att hålla igång – för kom ihåg följande: Det finns så många olika typer av träning, mer eller mindre jobbiga, och framförallt så mycket som man kan göra för att det är roligt, det skapar en gemenskap och det ger en så mycket energi! Det ger energi och styrka som bidrar till att vi kan ta hand om våra hästar ännu bättre och säkrare, vi blir tryggare idrottare.
Just tack vare alla dessa vinster vi får utav träning så bestämde jag mig för att, med stöd från CUS ordförande Malin Gustafsson, dra igång en träningsgrupp här på Ridskolan Strömsholm. Gruppen heter ”HEJA Strömsholm” och finns att ”Gilla” på facebook. HEJA står för:
H ästälskare som idrottar
E n gemenskap – olika idrotter
J ogga, styrekträna och testa nya saker med dina vänner
A lla kan vara med

11195391_892649770801129_1307262346_n

11215924_892649607467812_2006705829_n

Vi kämpar på tillsammans, flåsar ikapp i uppförsbackarna, skrattar åt våra fintar på fotbollsplanen och lär känna varandra lite mer. Det är roligt och enkelt att dra ihop ett gäng och att träningen är jobbig, det är den till viss del, men glädjen, gemenskapen och energin väger mycket tyngre än mjölksyran och svetten. I promise. Vi kommer svettiga hem till våra boenden, tar en skön dusch, hoppar i säng och morgonen efter vakna upp och känna att vi är redo för en ny skoldag. Vi kan göra ett bra jobb med våra hästar, vi är pigga och alerta och orkar ta hand om dem på bästa sätt. Fysisk aktivitet, endorfinkicken och bättre styrka och kondition gör oss, som sagt, till trygga och starka idrottare.
Jag tror att de flesta någonstans vet att man borde äta nyttigare och träna mer, men det som hindrar oss är kanske att det känns för jobbigt, kravfyllt, man mår ju ändå rätt bra och träningen med hästen flyter… Men jag skulle vilja uppmana er att lägga lite mer tid på er själva och er träning. Känn inte att ni ska behöva springa ett marathon, träna på gymmet varannan dag eller göra hundra burpees varje dag (men gör det gärna om ni vill), utan prova att dra ihop ett gäng, spela volleyboll, spring en sväng runt stallets galoppslingor, bygg upp en hinderbana i ridhuset eller anordna en femkamp.
Jag lovar er, de vinster ni får utav mer rörelse; endorfiner, energi, glädje och en god hälsa det är värt så mycket! Så älska er hästar och ta väl hand om den, men ta också hand om er själva och unna er att må bra!
Emmy Leander
Strömsholm 2 maj

Läs mer på Emmys blogg: http://www.stromsholm.com/rsg/

11225591_893414990724607_1794791865_n

Annonser